Erytrytol najlepszy zamiennik cukru?

Czym jest erytrytol?

Erytrytol jest popularnym zamiennikiem cukru, który praktycznie nie dostarcza żadnej wartości kalorycznej. Należy do rodziny alkoholi polihydroksylowych, z której wywodzą się inne popularne substancje słodzące: m.in. ksylitol. Jest o 60% mniej słodszy od cukru stołowego, ale za to zawiera 95% mniej kcal w przeliczeniu na 1g.

Mechanizm działania erytrytolu, dlaczego uznawany jest za najlepszą alternatywę cukru?

Erytrytol wywołuje uczucie słodyczy poprzez aktywację receptorów słodkiego smaku znajdujących się na powierzchni języka, co w konsekwencji pobudza ośrodek nagrody w mózgu. W wielkim uproszczeniu można stwierdzić, że erytrytol  oddziaływuje na mózg w taki sam sposób co cukier stołowy, jednak nie powoduje przy tym poważnych zaburzeń metabolicznych jakie mają miejsce przy spożyciu czystej sacharozy, czy innego cukru prostego.

Organizm nie może trawić erytrytolu, ze względu na brak enzymów, dlatego zostaje on wydalony z organizmu wraz z moczem w postaci niezmienionej. W związku z tym nie ma wpływu na poziom glukozy i insuliny we krwi i stanowi doskonałą alternatywą cukru dla osób zmagających się z cukrzycą czy insulinoopornością.

Korzyści związane ze stosowaniem erytrytolu?

1. Działanie przeciwpróchnicze, zapobiega rozkładowi szkliwa

Erytrytol skutecznie chroni przed erozją szkliwa i zapobiega przyleganiu bakterii do płytki nazębnej.

W jednym badaniu z udziałem 485 dzieci porównano wpływ „zdrowych zamienników” cukru w postaci ksylitolu, sorbitolu i erytrytolu  na zdrowie jamy ustnej.  Po trzech latach prowadzonych obserwacji, w grupie dzieci które spożywały erytrytol zauważano najmniejsze zmiany w obrębie jamy ustnej, w porównaniu do grup gdzie stosowano sorbitol i ksylitol.

2. Nie powoduje biegunki

Erytrytol jest szybko wchłaniany w  jelicie cienkim, dlatego nie powoduje biegunki . W przeciwieństwie do ksylitolu, który słabo wchłania się w przewodzie pokarmowym i ma działanie osmotyczne, polegające na przyciąganiu dużej ilości wody, przyczyniając się tym samym  do wodnistej biegunki.

W jednym randomizowanym badaniu, w którym uczestniczyło 55 osób dorosłych podawano erytrytol, ksylitol oraz laktitol w zwiększających się dawkach do momentu wystąpienia pierwszych objawów żołądkowo- jelitowych. W grupie osób, które przyjmowały erytrytol dawka przy której wystąpiła biegunka była najwyższa spośród innych badanych słodzików.

3. Nie powoduje zaburzeń żołądkowo- jelitowych

Ertrytol należy do grupy alkoholi polihydroksylowych, które są rodzimą grupą dla innych słodzików m. in ksylitolu, maltitolu. Niestety u osób z wrażliwym przewodem pokarmowym słodziki te powodują uciążliwe problemy gastroenterologiczne w postaci: wzdęć, gazów oraz biegunek. Jak się okazuje bliskie pokrewieństwo erytrytolu z ksylitolem, nie powoduje  zaburzeń żołądkowo- jelitowych obserwowanych po spożyciu ksylitolu, nawet przy zastosowaniu dużych dawek rzędu 50 g

4. Działanie ochronne na serce i układ krążenia 

Obecnie istnieje kilka publikacji, które pokazują pozytywny wpływ erytrytolu na układ krążenia. Wykazano, że  zwiększa przepływ krwi do opuszków palców, co pokazuje pozytywny wpływ na małe naczynia krwionośne. W jednym badaniu pilotażowym liczącym 24 osoby z cukrzycą typu 2 zaobserwowano, że regularne spożycie erytrytolu wiąże się ze zmniejszeniem sztywności tętnic u osób badanych .

U szczurów erytrytol działa jako przeciwutleniacz i może mieć działanie ochronne na śródbłonek naczynia poprzez „wymiatanie” wolnych rodników tlenowych.

5. Nie podnosi poziomu cukru i insuliny

Erytrytol posiada 0 indeks glikemiczny, zatem nie wpływa na poziom glukozy i insuliny we krwi. Jego indeks jest najniższy w porównaniu do wszystkich obecnych na rynku słodzików

Jaka dawka erytrytolu jest bezpieczna?

Erytrytol jest powszechnie uznany za bezpieczną substancję. Według niektórych badań przy wyższym spożyciu, czyli  powyżej 50 g/ dobę mogą pojawić się łagodne zaburzenia jelitowe. U dzieci dawka, która nie powinna być przekraczana to 25g.

Dawka rzędu 35 g uznawana jest za bezpieczną , która nie powoduje działań niepożądanych.

Porównanie erytrytolu z innymi słodzikami

Ertytrytol vs Ksylitol

Cecha porównawacza Erytrytol Ksylitol
Indeks glikemiczny 0 13
Wartość kaloryczna 0,24 kcal 2.4 kcal/ 1 g
Poziom słodyczy 0.6 1
Wpływ na dolegliwości jelitowe Negatywny Pozytywny

Erytrytol vs Stewia 

Cecha porównawacza Erytrytol Stewia
Indeks glikemiczny 0 0
Wartość kaloryczna 0, 24 kcal 0 kcal
Poziom słodyczy 0.6 180
Wpływ na glikemie i poziom insuliny Nie podnosi poziomu glukozy i insuliny  

Nie podnosi poziomu glukozy i insuliny

 

Dawka przy, której pojawiają się działania niepożądane   >  35 g    >  280 mg

Jak wpływa łączenie erytrytolu z innymi cukrami?

W jednym badaniu obejmującym 37 dorosłych, podawano różne roztwory cukrów i obserwowano wystąpienie ewentualnych objawów niepożądanych. Osoby badane podzielono na 3 grupy.

– pierwsza piła napój zawierający fruktozę i glukozę

– druga piła napój zawierający fruktozę i erytrytol

– trzecia piła samą fruktozę

Obserwacje: Osoby z grupy drugiej, które piły roztwór zawierający fruktozę i erytrytol doświadczały problemów żołądkowo- jelitowych w postaci biegunki i bólów brzucha.

Erytrytol blokuje wchłanianie fruktozy z przewodu pokarmowego, przez co dochodzi do problemów jelitowych.

Piśmiennictwo:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28954540

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28399012

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9862657

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19087388/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5093271/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8039489

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16988647

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24366423

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19087388/

Please follow and like us:
error0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *